Досвід роботи

Досвід    роботи
             завідуючого шкільною   бібліотекою    Чіпак Н.В.
Моє професійне кредо – «Недостатньо знати, необхідно застосовувати» (А.Франс).
Моє життєве кредо – «Любов до людей – це і є ті крила, на яких людина піднімається вище всього».
Хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед і не зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище. У цьому полягає основна місія сучасного бібліотекаря. Входження людства  в інформаційне суспільство зумовило радикальні зміни в системі освіти: на зміну принципу  «освіта на все життя» прийшов принцип «освіта протягом усього життя».
Ефективність функціонування  шкільної бібліотеки значною мірою залежить від чіткої організації її роботи. Я у своїй діяльності керуюся  законами України «Про освіту», «Про бібліотеку і бібліотечну справу», нормативними документами Міністерства освіти і науки України, річним планом роботи школи.
В своїй роботі я використовую  основні функцій шкільної бібліотеки як інформаційного центру:
Інформаційна   (забезпечення інформаційних потреб  учнів, учителів, батьків):
ДБА  (довідково-бібліографічний апарат), інтернет, художня програмна література, підготовка класних заходів, підготовка до батьківських зборів, матеріали до рефератів, індивідуальні запити та ін..
Рекламна  (популяризація літератури, діяльності письменників, учених, видатних людей):
Бесіди, зустрічі, презентації книг, масові заходи, газети, стенди, виставки та ін..
Розвивальна  (розвиток творчих здібностей, інтересу до навчання. Окремих наук, самостійності, відповідальності):
Робота бібліотечного активу, рекомендації, виставки, КВК, кросворди,вікторини,конкурси,презентації книг, випуск газет та ін..
Дослідна   (моніторингові дослідження):
Анкетування, опитування, бесіди, спостереження, аналіз формулярів,аналіз читацьких запитів та ін..
Виховна   (виховання загальнолюдських якостей, культури поведінки, бережливого ставлення до книг):
Виховні заходи школи, зустрічі в бібліотеці, індивідуальна робота з обдарованими дітьми та дітьми групи «ризику», книжкова лікарня, свята книги, виховні години класу, індивідуальні бесіди, батьківські збори та ін..
Навчальна  (проведення занять з бібліотечно-інформаційної та інформаційної культури):
Бібліотечні уроки, індивідуальні бесіди, масові заходи,предметні тижні,стенд інформації та ін..
Час формує нове покоління читачів,але місце бібліотекаря не змінюється, воно лише знаходить новий глибокий зміст, нові можливості. На сьогоднішній день я використовую нові форми роботи із залученням комп’ютерних технологій – це огляд нових ресурсів Інтернету, електронні виставки, віртуальні екскурсії по бібліотекам, комп’ютерні   презентації,інтерактивні засоби для проведення заходів та ін..
Сьогодні залишається актуальним використання в роботі шкільної бібліотеки педагогічної та літературної спадщини В.О.Сухомлинського. Він був переконаний,що  «школа,як колиска народу, колиска духу й культури народної, живе насамперед у книзі…» і «…читання як джерело духовного збагачення не зводиться до вміння читати: з цього вміння воно тільки починається…» . Будь-яка творчість у бібліотеці – продукт  читання і моя роль  - пробудити  у дитини фантазію,зміцнити творчу свободу й віру у свої сили. Сучасна бібліотека надає безліч можливостей для розвитку творчості, фантазування. І це не лише добре сформований фонд літератури. Перш за все це можливість спілкуватися, навчатися один у одного, демонструвати власні досягнення на виставках.
Я практикую цикли виставок-хоббі «Чарівництво своїми руками».
-  Виставка-квілт  «Книги-ювіляри» (Наприклад: 225 р. «Бідна Ліза» Н.М.Карамзіна; 185р.  «Вечори на хуторі поблизу Диканьки» і т. д.).
- Виставка-кросворд. ( На виставці  поряд з літературою представлений кросворд. Щоб його розгадати треба ознайомитись з літературою на виставці).
 - Виставка-інтерв’ю.( Учні читають свою поезію , розповідають чому вона присвячена,як створювалась).
 - Виставка-вікторина.
 - Виставка-діалог.
 - Виставка-запитання.
 - Виставка-знахідка.
В бібліотеці демонструється показ віртуальних виставок, а також проходить перегляд бук трейлерів.
Протягом року використовую різні форми роботи з виховання любові та бережливого ставлення до книги, а саме:
екскурсії «Вересневі зустрічі в бібліотеці», аналіз читання, опитування- інтерв’ю  «Що я читаю сьогодні», голосні читання, свято Букварика, посвята в читачі, аналіз читацьких формулярів, тиждень дитячого читання, анкетування читачів різних вікових груп. Щороку учні нашої школи беруть участь у Всеукраїнському конкурсі «Книгоманія» і займають перші місця в районі. Це Оніщук Юлія, яка стала лауреатом Всеукраїнського конкурсу «Мрії про Україну» ( дитячий  погляд), Таран Анастасія, Рибальченко Аполінарія.
Пріорітетним  напрямком спільної діяльності педагогів і бібліотекаря є виховання інформаційно-бібліографічної та читацької культури учнів. На початку року складаю графік і план проведення бібліотечних занять. Бібліотечні уроки проводжу у   формі бесід, лекцій, дитячих ранків, ігор, конкурсів, екскурсій. Ефективними є практичні заняття,різні види змагань,самостійна робота учнів. Наприкінці навчального року спільно з педагогічним колективом проводжу підсумкові заняття у формі вікторин, подорожей, читацьких конференцій, анкетування.
Особливо популярні в нашій бібліотеці масові заходи. Позакласна  діяльність учнів сприяє гармонічному розвитку ініціативності, удосконалює їх емоційну сферу. Головна мета такої діяльності полягає у створенні учням такого мікроклімату, за якого вони могли б виявити свої здібності, розкрити таланти, проявити особистість та комунікативність. «Почуття гордості, яке переживає дитина, коли досягає успіху в улюбленій справі, - перше джерело самосвідомості,перша іскра, що запалює в душі дитини вогник творчого натхнення». (В.О.Сухомлинський).
        
Основними формами такої роботи в нашій бібліотеці є:
   Мистецькі калейдоскопи «Педагог на всі часи» (про  В.О.Сухомлинського), «Вічний як народ» (про Т.Г.Шевченка) та ін..
    Візитка ювіляра  «Геній часу в просторі» , «Обрії пізнання» та ін..
  Літературні вітальні  «В гостях у Шекспіра», «Її велич українська книга», «Поетичний геній українського народу»  та ін.              
  Літературні диліжанси «Двері казка відчиняє», «Впізнай літературного героя» , «Календар знаменних дат» та ін.
   Бенефіси  «Поетичний зорепад» (присвячений творчості учнів нашої школи), «Зі слів узори витинаю»(присвячений творчості наших земляків) та ін..
      Родинні і народні свята «Суперсімейка або діти і батьки читають залюбки», «Здоровим бути модно!», «Тато, мама, я – читацька сімя», «Весна, Мама,Я», «Андрієві вечорниці»,  «Святкові  посиденьки», «Козацькому роду – нема переводу», «Осінні розваги» та ін.
Казкові герої поруч   (ігри,розваги, вікторини,сценки, голосні читання, вистави та ін..) 
Інтелектуальні ігри; виступи агітбригади про здоровий спосіб життя; народознавчі свята; вистави за мотивами народних казок, інформаційні коктейлі, діалог з читачем відбувається на рівних.
Бібліотечна інновація – це оригінальна,нестандартна, ідея, методика, проект,
які виходять за межі традиційних форм і відображають новий підхід до змісту та організації бібліотечного обслуговування. З усіх новітніх методів навчання  у світі найбільш результативним останнім часом вважають воркшоп. Цей термін з  англійської можна перекласти як «майстерня». Воркшоп – форма проведення навчального заходу з використанням активних і інтерактивних методів.
У бібліотечній сфері воркшоп – це    «ярмарка ідей». Найсучаснішим прикладом є бібліотечний квест, який повністю розкриває тему. Але «ярмарка ідей» притаманна кожному бібліотечному міроприємству.
На всі напрями виховної роботи бібліотеки впливають ідеї виховної системи В.О.Сухомлинського у якій можна визначити «точки кристалізації» або «точки опори». Це – Природа, Праця, Співпереживання, Творчість, Слово, Краса. З кожної «точки кристалізації» виходять умовні промені, які можна назвати напрямками формування гармонійної особистості школяра.
«Роки дитинства – це насамперед виховання серця»
                                                            (В.О. Сухомлинський)
Проведення масових заходів, бібліотечних уроків, днів інформації – це і є залучення читачів до відвідування бібліотеки. Необхідними умовами підвищення рівня та якості читання є систематичність проведення заходів і визначення конкретних форм проведення відповідно до вікових особливостей читачів.
Бібліотека активно проводить роботу серед батьків про необхідність збереження і розвитку сімейного читання. Дослідження показали, що читання в сімї  визначає читання дитини. Формами допомоги бібліотекаря в роботі з батьками є книжкова виставка «Батьки і діти»; стенд «Для вас батьки»; виступи на батьківських зборах з питань керівництва дитячим читанням; анкетування, тестування, надання інформації про підручники.   
Для того щоб  встигати за плином часу і бути постійно в курсі всіх новинок я підвищую свою кваліфікацію на курсах підвищення кваліфікації та займаюся самоосвітою, читаючи фаховий журнал «Шкільний бібліотекар» і прослуховуючи вебінари видавничої групи «Основа».
Результати  роботи  у шкільній бібліотеці дозволяють мені з гордістю стверджувати, що мої творчі зусилля  разом з педколективом  дають ростки любові учнів до книги, сприяють вихованцю мислити  й аналізувати, опановувати великий Всесвіт майбутнього нашої держави.
Заходи, проведені на районних семінарах ,      
шоу    «Козацькому роду - нема переводу» (спільно з  кл. кер. Ларіоновою В.Ю. і Багдасарян І.М. та педагогом - організатором Дісєвич В. О.);
свято     «Ми є діти України»   ( спільно з кл. кер. Ларіоновою В.Ю.),
видавнича група  «Основа» надрукувала в журналі  «Шкільний бібліотекар»,
кожна з них зайняла третє місце в номінації  «Масові заходи в бібліотеці».
«Немає кращого фрегата, ніж Книга, - домчить до будь-яких берегів», - писав Е.Дікінсон. Бібліотекар – капітан того фрегата, курс якого складає читач. Тож давайте будемо вмілими капітанами та впевнено вести читача до його мети!


Немає коментарів:

Дописати коментар