Досвід роботи
завідуючого
шкільною бібліотекою Чіпак Н.В.
Моє професійне кредо – «Недостатньо
знати, необхідно застосовувати» (А.Франс).
Моє життєве кредо – «Любов до людей – це і є ті
крила, на яких людина піднімається вище всього».
Хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед і не
зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище. У цьому полягає основна
місія сучасного бібліотекаря. Входження людства в інформаційне суспільство зумовило радикальні
зміни в системі освіти: на зміну принципу
«освіта на все життя» прийшов принцип «освіта протягом усього життя».
Ефективність функціонування шкільної бібліотеки значною мірою залежить
від чіткої організації її роботи. Я у своїй діяльності керуюся законами України «Про освіту», «Про
бібліотеку і бібліотечну справу», нормативними документами Міністерства освіти
і науки України, річним планом роботи школи.
В своїй роботі я використовую основні функцій шкільної бібліотеки як
інформаційного центру:
Інформаційна
(забезпечення інформаційних потреб
учнів, учителів, батьків):
ДБА
(довідково-бібліографічний апарат), інтернет, художня програмна
література, підготовка класних заходів, підготовка до батьківських зборів,
матеріали до рефератів, індивідуальні запити та ін..
Рекламна
(популяризація літератури, діяльності письменників, учених, видатних
людей):
Бесіди, зустрічі, презентації книг, масові заходи,
газети, стенди, виставки та ін..
Розвивальна (розвиток
творчих здібностей, інтересу до навчання. Окремих наук, самостійності,
відповідальності):
Робота бібліотечного активу, рекомендації, виставки, КВК,
кросворди,вікторини,конкурси,презентації книг, випуск газет та ін..
Дослідна
(моніторингові дослідження):
Анкетування, опитування, бесіди, спостереження, аналіз
формулярів,аналіз читацьких запитів та ін..
Виховна (виховання
загальнолюдських якостей, культури поведінки, бережливого ставлення до книг):
Виховні заходи школи, зустрічі в бібліотеці,
індивідуальна робота з обдарованими дітьми та дітьми групи «ризику», книжкова
лікарня, свята книги, виховні години класу, індивідуальні бесіди, батьківські
збори та ін..
Навчальна (проведення
занять з бібліотечно-інформаційної та
інформаційної культури):
Бібліотечні уроки, індивідуальні бесіди, масові
заходи,предметні тижні,стенд інформації та ін..
Час формує нове покоління читачів,але місце бібліотекаря
не змінюється, воно лише знаходить новий глибокий зміст, нові можливості. На
сьогоднішній день я використовую нові форми роботи із залученням комп’ютерних
технологій – це огляд нових ресурсів Інтернету, електронні виставки, віртуальні
екскурсії по бібліотекам, комп’ютерні
презентації,інтерактивні засоби для проведення заходів та ін..
Сьогодні залишається актуальним використання в роботі
шкільної бібліотеки педагогічної та літературної спадщини В.О.Сухомлинського. Він
був переконаний,що «школа,як колиска
народу, колиска духу й культури народної, живе насамперед у книзі…» і «…читання
як джерело духовного збагачення не зводиться до вміння читати: з цього вміння
воно тільки починається…» . Будь-яка творчість у бібліотеці – продукт читання і моя роль - пробудити у дитини фантазію,зміцнити творчу свободу й
віру у свої сили. Сучасна бібліотека надає безліч можливостей для розвитку
творчості, фантазування. І це не лише добре сформований фонд літератури. Перш
за все це можливість спілкуватися, навчатися один у одного, демонструвати
власні досягнення на виставках.
Я практикую цикли
виставок-хоббі «Чарівництво своїми руками».
- Виставка-квілт «Книги-ювіляри» (Наприклад: 225 р. «Бідна
Ліза» Н.М.Карамзіна; 185р. «Вечори на
хуторі поблизу Диканьки» і т. д.).
- Виставка-кросворд.
( На виставці поряд з літературою
представлений кросворд. Щоб його розгадати треба ознайомитись з літературою на
виставці).
- Виставка-інтерв’ю.( Учні читають свою поезію
, розповідають чому вона присвячена,як створювалась).
- Виставка-вікторина.
- Виставка-діалог.
- Виставка-запитання.
- Виставка-знахідка.
В бібліотеці
демонструється показ віртуальних виставок, а також проходить перегляд бук трейлерів.
Протягом року
використовую різні форми роботи з виховання любові та бережливого ставлення до
книги, а саме:
екскурсії
«Вересневі зустрічі в бібліотеці», аналіз читання, опитування- інтерв’ю «Що я читаю сьогодні», голосні читання, свято
Букварика, посвята в читачі, аналіз читацьких формулярів, тиждень дитячого
читання, анкетування читачів різних вікових груп. Щороку учні нашої школи
беруть участь у Всеукраїнському конкурсі «Книгоманія» і займають перші місця в
районі. Це Оніщук Юлія, яка стала лауреатом Всеукраїнського конкурсу «Мрії про
Україну» ( дитячий погляд), Таран
Анастасія, Рибальченко Аполінарія.
Пріорітетним напрямком спільної діяльності педагогів і
бібліотекаря є виховання інформаційно-бібліографічної та читацької культури
учнів. На початку року складаю графік і план проведення бібліотечних занять.
Бібліотечні уроки проводжу у формі бесід, лекцій, дитячих ранків, ігор,
конкурсів, екскурсій. Ефективними є практичні заняття,різні види
змагань,самостійна робота учнів. Наприкінці навчального року спільно з
педагогічним колективом проводжу підсумкові заняття у формі вікторин, подорожей,
читацьких конференцій, анкетування.
Особливо популярні
в нашій бібліотеці масові заходи. Позакласна
діяльність учнів сприяє гармонічному розвитку ініціативності,
удосконалює їх емоційну сферу. Головна мета такої діяльності полягає у
створенні учням такого мікроклімату, за якого вони могли б виявити свої
здібності, розкрити таланти, проявити особистість та комунікативність. «Почуття гордості, яке
переживає дитина, коли досягає успіху в улюбленій справі, - перше джерело
самосвідомості,перша іскра, що запалює в душі дитини вогник творчого
натхнення». (В.О.Сухомлинський).
Основними формами такої роботи в нашій бібліотеці
є:
Мистецькі калейдоскопи «Педагог на всі часи»
(про В.О.Сухомлинського), «Вічний як
народ» (про Т.Г.Шевченка) та ін..
Візитка ювіляра «Геній часу в просторі» , «Обрії пізнання» та
ін..
Літературні вітальні «В гостях у Шекспіра», «Її велич українська
книга», «Поетичний геній українського народу»
та ін.
Літературні диліжанси «Двері казка відчиняє»,
«Впізнай літературного героя» , «Календар знаменних дат» та ін.
Бенефіси
«Поетичний зорепад» (присвячений творчості учнів нашої школи), «Зі слів
узори витинаю»(присвячений творчості наших земляків) та ін..
Родинні і народні свята «Суперсімейка або
діти і батьки читають залюбки», «Здоровим бути модно!», «Тато, мама, я –
читацька сімя», «Весна, Мама,Я», «Андрієві вечорниці», «Святкові
посиденьки», «Козацькому роду – нема переводу», «Осінні розваги» та ін.
Казкові
герої поруч (ігри,розваги, вікторини,сценки,
голосні читання, вистави та ін..)
Інтелектуальні
ігри; виступи агітбригади про здоровий спосіб життя; народознавчі свята;
вистави за мотивами народних казок, інформаційні коктейлі, діалог з читачем
відбувається на рівних.
Бібліотечна
інновація – це оригінальна,нестандартна, ідея, методика, проект,
які виходять за межі
традиційних форм і відображають новий підхід до змісту та організації
бібліотечного обслуговування. З усіх новітніх методів навчання у світі найбільш результативним останнім
часом вважають воркшоп. Цей термін з
англійської можна перекласти як «майстерня». Воркшоп – форма проведення
навчального заходу з використанням активних і інтерактивних методів.
У бібліотечній сфері воркшоп
– це «ярмарка ідей». Найсучаснішим
прикладом є бібліотечний квест, який повністю розкриває тему. Але «ярмарка
ідей» притаманна кожному бібліотечному міроприємству.
На всі напрями виховної
роботи бібліотеки впливають ідеї виховної системи В.О.Сухомлинського у якій
можна визначити «точки кристалізації» або «точки опори». Це – Природа, Праця,
Співпереживання, Творчість, Слово, Краса. З кожної «точки кристалізації»
виходять умовні промені, які можна назвати напрямками формування гармонійної
особистості школяра.
«Роки дитинства – це
насамперед виховання серця»
(В.О. Сухомлинський)
Проведення
масових заходів, бібліотечних уроків, днів інформації – це і є залучення
читачів до відвідування бібліотеки. Необхідними умовами підвищення рівня та
якості читання є систематичність проведення заходів і визначення конкретних
форм проведення відповідно до вікових особливостей читачів.
Бібліотека
активно проводить роботу серед батьків про необхідність збереження і розвитку
сімейного читання. Дослідження показали, що читання в сімї визначає читання дитини. Формами допомоги
бібліотекаря в роботі з батьками є книжкова виставка «Батьки і діти»; стенд
«Для вас батьки»; виступи на батьківських зборах з питань керівництва дитячим
читанням; анкетування, тестування, надання інформації про підручники.
Для того
щоб встигати за плином часу і бути постійно
в курсі всіх новинок я підвищую свою кваліфікацію на курсах підвищення
кваліфікації та займаюся самоосвітою, читаючи фаховий журнал «Шкільний бібліотекар»
і прослуховуючи вебінари видавничої групи «Основа».
Результати роботи у шкільній бібліотеці дозволяють мені з
гордістю стверджувати, що мої творчі зусилля
разом з педколективом дають
ростки любові учнів до книги, сприяють вихованцю мислити й аналізувати, опановувати великий Всесвіт
майбутнього нашої держави.
Заходи, проведені на районних семінарах ,
шоу «Козацькому роду - нема переводу» (спільно
з кл. кер. Ларіоновою В.Ю. і Багдасарян
І.М. та педагогом - організатором Дісєвич В. О.);
свято «Ми
є діти України» ( спільно з кл. кер.
Ларіоновою В.Ю.),
видавнича
група «Основа» надрукувала в
журналі «Шкільний бібліотекар»,
кожна з них
зайняла третє місце в номінації «Масові
заходи в бібліотеці».
«Немає кращого
фрегата, ніж Книга, - домчить до будь-яких берегів», - писав Е.Дікінсон.
Бібліотекар – капітан того фрегата, курс якого складає читач. Тож давайте
будемо вмілими капітанами та впевнено вести читача до його мети!
Немає коментарів:
Дописати коментар