пʼятниця, 22 вересня 2017 р.

Правила і закони в твоєму житті

Правила  і  закони  в  твоєму  житті
Мета:  закріпити  й  поглибити  правові  знання  та  навички  учнів;  сприяти  поширенню  правової  культури;  формувати  почуття  поваги  до  людей,  що  охороняють  правопорядок  та  спокій  у  суспільстві.
Хід  заходу:
Вчитель.  Життя  інколи  подає  нам  такі  уроки,  що  ми  волею-неволею  починаємо  відстоювати  свої  права,  без  яких  ми – ніхто.  Тому  важливо  сьогодні  знати  кожному  хоча  б  ази  правової  абетки  для  захисту  своїх  прав.  За  висновками  всеукраїнського  соціологічного  опитування  8%  підлітків  не  знає  жодного  з  прав,  декларованих  Конвенцією  про  права  дитини.  Тільки  3%  дітей  впевнені  в  тому,  що  їх  права  виконуються.
      Ми  часто  чуємо  і  самі  повторюємо  слова:  право,  правильно,  правило.
      Всі  ці  слова  мають  один  корінь,  повязаний  зі  словом  правий,  той,  хто  дотримується  правил,  діє  правильно.
     Отже,  правило – це  певне  положення,  в  якому  відбито  взірець  діяльності  або  поведінки  людини.
      Зрозуміло,  що  правила  створюються  для  того,  щоб  їх  дотримувались.
      Але  у  повсякденному  житті  ми  доволі  часто  зустрічалися  з  випадками,  коли  вони  порушуються.
Наприклад:  (сценка,  два  хлопчика  розмовляють).
1 – й  хлопчик.  Правила,  всюди  правила.  Дорогу  переходь  на  зелене  світло,  а  я  хочу  тоді,  коли  мені  потрібно.
2 – й  хлопчик.  До  гімназії  ходи  в  формі,  а  мені  не  хочеться.
1 – й  хлопчик.  Працювати  можна  з  16  років,  одружуватись  з  18,  в  школі  навчатись  обовязково – ні,  я  від  цього  страшенно  втомився.
2 – й  хлопчик. 
А  я  хочу  на  перерві
Коридорами  гасать.
Смикать  всіх  дівчат  за  коси
І  ходить  по  партах  босий.
А  як  пролуна  дзвінок,
Й  побіжать  всі  на  урок,
Хочу  ставити  підніжки,
Хтось  впаде – я  посміюся  трішки.
1 – й  хлопчик.  Все  ж  таки  жити  без  правил  і  законів  класно!
2 – й  хлопчик.  От  хоча  б  на  день  потрапити  в  абсолютно  вільний  світ,  робити  що  захочеться,  не  дотримуючись  ніяких  правил.
Вчитель.  Ну  що  ж,  запрошую  вас  у  світ,  де  не  існує  ніяких  правил.  Живіть!
Сценка  2  (до  хлопців  наближаються  дві  дівчини).
1 – й  хлопчик.  Ой,  дивись,  якісь  дівчата  йдуть.
2 – й  хлопчик.  Вони  ніби  налякані  чимось.
1 – й  хлопчик.  Так,  щось  вони  невеселі.  Здрастуйте,  дівчата.
Дівчата.  Доброго  дня.
2 – й  хлопчик.  Дівчата,  а  чому  це  ви  не  радієте  свободі?  Адже  можна  робити,  що  захочеш,  іти,  куди  завгодно!
1 – а  дівчина.  Це  так,  але  ви  спробуйте  хоча  б  дорогу  перейти  без  синців,  переломів,  перейдете – ваше  щастя.
1 – й  хлопчик.  Он  як,  так  законів  не  існує  не  лише  для  нас,  а  й  для  всіх  інших.
2 – а  дівчина.  Так,  звичайно.  В  магазин  не  потрапиш – він  не  працює,  лікарня  зачинена,  на  вулицю  вийти  взагалі  небезпечно.
2 – й  хлопчик.  Що  ж  нам  робити?  Просити  правила  негайно  повернутись?
Вчитель.  Справжня  свобода – це  усвідомлена  необхідність,  вона  можлива  лише  за  опанування  прав  і  їх  свідомого  дотримання.
     На  мій  погляд,  це  недопустимо  в  правовій  державі.  Мої  права  визначено  в  Конвенції  про  права  дитини  і  закріплено  Конституцією  України.
    Сьогодні  одне  лиш  можу  сказати:  кожна  дитина  права  мусить  знати!
    Без  знання  прав,  ні  про  який  гармонійний  розвиток  особистості  не  можна  говорити.
    У  статті  12  Конвенції  ООН  про  права  дитини,  яку  підписала  й  Україна,  записано,  що  кожна  дитина  може  вільно  висловлювати  власну  думку  та  погляди.  Навчаючись  в  школі,  я  це  добре  відчуваю.  На  заняттях  з  історії,  філософії,  правознавства  я  можу  висловлювати  свою  точку  зору  з  будь-якої  проблеми  і  навіть  посперечатись  з  вчителями.  Мені  приємно,  що  до  моєї  думки  прислуховуються.
     Маленькі  рученята  простягнуті  до  сонечка.  Мамине  тепло,  таткові  дужі  руки.  З  ними  не  страшно,  з  ними  затишно,  вони  рідні,  любі,  вони – сімя.  Та  скільки  в  державі  дітей,  які  позбавлені  мати  батьків,  сімейного  щастя.  Проблема  дітей – сиріт  теж  існує  і  в  Україні.  Правда,  за  останні  роки  конкретна  законодавча  та  інша  нормотворча  діяльність  в  Україні  спрямована  на  те,  щоб  реально  поліпшити  становище  дітей – сиріт.  А  в  новому  Сімейному  кодексі  України  дитина  розглядається  як  особливий  субєкт  права.
    У  житті  не  завжди  все  так  добре,  як  на  папері.  Позбавлені  батьківського  піклування,  діти  жебракують,  блукають  і  тікають,  щоб  не  потрапити  до  відповідних  дитячих  закладів,  де  часто  порушуються  їхні  права  дорослими.  Бачу,  що  ці  діти  державою  юридично  захищені,  але  в  житті  вони – беззахисні.  Щоб  працевлаштуватися,  добитися  права  на  житло,  треба  не  один  пуд  солі  зїсти.
   Справедливість  у  суспільстві  на  благо  дітей – це  закон  законів.
   Законів  на  захист  прав  підлітків  у  нашому  суспільстві  прийнято  чимало,  і  ви,  молоді,  повинні  домагатись  захисту  своїх  прав  у  державі.  Повинні  правити  закони,  одним  з  яких  є  «Закон  про  охорону  дитинства».  За  цим  законом  держава  гарантує  всім  дітям  рівні  права  і  рівний  доступ  до  безкоштовної  юридичної  допомоги,  необхідної  для  забезпечення  захисту  їхніх  прав.
    Маючи  право  на  власну  індивідуальність,  все  ж  таки  ви,  підлітки,  потребуєте,  щоб  вами  належним  чином  керувала  держава  і  робили  це  згідно  вашими  здібностями.
    Чинні  державні,  соціальні  та  науково – технічні  програми  свідчать  про  багатоаспектність  державної  турботи  про  права  та  інтереси  підлітків,  але  реалізація  ваших  прав,  на  мій  погляд,  неможлива  без  розвинутої  системи  соціальних  інститутів  в  державі,  бо  без  оволодіння  науковими  юридичними  знаннями  не  можна  навчити  людину  користуватися  своїми  правами,  захищати  їх.
Я  маю  право
Я  маю  право  жити  на  землі,
Творити,  дихати,  учитись.
Примножувать  багатства  всі  її,
Своєю  Україною  гордитись.
Я  маю  право  Україну  восхвалять,
Боротися  за  неї  і  за  честь  стоять.
Безкрайнії  поля  її  любити,
І  щовесни  журавликів  із  вірою  зустріти,
Я  маю  право  на  веселку  й  на  весну,
На  щедру  осінь  і  на  тепле  літо,
На  зиму,  так  безмежно  чарівну,
І  на  лани  із  стиглим  житом.
На  золотаве  сонце  в  небесах,
Що  щедро  Україну  зігріває.
На  соловейка  спів  в  гаях,
І  на  любов  батьків,  безмежну  і  безкараю.
Вчитель.  Для  того,  щоб  подати  вам  нові  знання  з  правознавства  і  поглибити  ті,  які  у  вас  уже  є,  допомогти  вам  навчитися  застосовувати  їх  у  повсякденному  житті,  ми  організували  змагання  юних  правознавців.  Оскільки  це  змагання,  то  в  нас,  звичайно  ж,  є  журі,  яке  я  з  задоволенням  представлю…
     Сьогодні  учасники  змагання  спробують  себе  у  ролі  юних  правоохоронців – майбутніх  стражів  порядку.  Отже,  увага – починаємо.
Перший  тур  змагання  «Далі,  далі,  далі…»
Вчитель.  Пропонуємо  швидко  відповісти  на  запитання  і  запрошуємо  учасників  першого  туру,  увага…
1.     Основний  документ  громадянина.  (Паспорт)
2.     Звинувачувач  у  суді.  (Прокурор)
3.     Головний  закон  країни.  (Конституція)
4.     Особи,  які  не  досягли  18-річного  віку.  (Неповнолітні)
5.     Рішення  суду.  (Вирок)
6.     Стан,  коли  людина  є  одночасно  громадянином  двох  держав.  (Подвійне  громадянство)
7.     Захисник  у  суді.  (Адвокат)
8.     Доказ  того,  що  підозрюваний  у  скоєнні  злочину  був  у  цей  час  зовсім  в  іншому  місці.  (Алібі)
9.     Той,  хто  бачив  злочин.  (Свідок)
10.                       Грошове  стягнення  за  рішенням  суду.  (Штраф)
11.                       Державний  озброєний  орган  виконавчої  влади,  який  захищає  життя,  здоровя,  права  і  свободи  громадян.  (Міліція)
12.                       Примусове  затримання  особи  співробітниками  правоохоронних  служб.  (Арешт)
Другий  тур  «Зоряний  час  правознавців»
Вчитель.  Розпочинаємо  другий  тур – «Зоряний  час  правознавців».
Члени  команд  по  черзі  відповідають  на  запитання.
1.     Хто  є  джерелом  влади  в  Україні?  (Народ)
2.     Яка  мова  є  державною  в  Україні?  (Українська)
3.     Назвіть  державні  символи  України.  (Прапор,  герб,  гімн)
4.     Який  закон  захищає  права  дітей?  (Закон  про  охорону  дитинства)
5.     Яке  місто  є  столицею  України?  (Київ)
6.     Громадянами  якої  держави  ви  є?
7.     Назвіть  грошову  одиницю  України.  (Гривня)
8.     Символ  гетьманської  влади.  (Булава)
Третій  тур  «Правові  ситуації»
Вчитель.  Розпочинаємо  третій  тур – «Правові  ситуації».
Завдання:  визначити,  які  права  дитини  порушені.  Максимальна  кількість  балів  - 2 б.
Інколи  люди  потрапляють  у  ситуації,  коли  права  одного  суперечать  правам  іншого.  Як  бути?  Як  залагодити  конфлікти  мирним  шляхом?  Пропонуємо  вам  ситуації.
1. Андрійко  і  Надійка  були  на  вершині  щастя,  коли  дізналися,  які  подарунки  купили  їм  батьки.  Андрійко  отримав  барабан  і  одразу  ж  почав  барабанити.  Надійка  отримала  сопілку  і,  щаслива,  почала  награвати  мелодію  собі.  Спочатку  вони  були  дуже  задоволені,  бо  кожен  мав  свій  подарунок  і  міг  собі  грати,  коли  захоче,  але  згодом  почали  заважати  один  одному,  бо  грали  одночасно.
Надійка  попросила  братика  зупинитися  на  хвилинку  і  дозволити  пограти  їй.  На  що  Андрійко  відповів,  що  йому  її  гра  не  заважає  і  що  він  зупинятися  не  бажає.  Надійка  розгнівалася  і  почала  грати  дуже  голосно.  Тоді  і  Андрійко  спробував  трохи  голосніше.  Вони  почали  змагатися  і  наробили  стільки  галасу,  що  в  кімнату  зайшли  батьки…
Завдання:  Які  права  порушили  діти?
Відповідь.  Право  на  особисте  життя,  право  на  захист  від  поганого  поводження.
2. Миколі  11  років,  у  нього  є  брат  і  сестра,  яких  він  дуже  любить.  Він  старший  серед  них,  але  чомусь  його  мати  та  вітчим  поводяться  з  ним  не  так,  як  з  іншими  дітьми.  Микола  всі  дні  просиджує  у  своїй  кімнаті.  Він  весь  час  сам  і  ні  з  ким  не  спілкується.  Микола  не  може  запросити  до  себе  своїх  друзів  або  гукнути  їм  з  вікна,  бо  воно  забите  дошками.  У  кімнаті  тільки  лампа,  ліжко  та  стіл.  Коли  Микола  закінчує  робити  уроки,  лампу  забирають  і  він  залишається  у  темряві.  Вітчим  із  ним  не  спілкується  взагалі,  а  коли  Микола  спробував  поскаржитися  матері,  вітчим  його  побив.  Так  із  ним  поводяться  щоденно.  У  Миколи  немає  свят:  ні  дня  народження,  ні  Нового  року.
Завдання:  Чи  порушуються  права  Миколи  з  точки  зору  Конвенції  про  права  дитини?  Які  це  права?
Відповідь.  Батьки  не  піклуються  про  дитину,  жорстоко  поводяться  з  нею,  ізолюють  її.
3. До  шкільного  психолога  звернувся  10 – річний  Сашко.  У  нього  жорстокий  безсердечний  батько.  Коли  батько  приходить  додому  напідпитку,  він  стає  просто  звіром,  бє  матір,  погрожує  її  зарізати,  кричить  на  хлопчика  та  його  3-річну  сестричку.  Діти  всю  ніч  тремтять,  забившись  у  куточок,  а  мати  мовчить  і  терпить  знущання.  Вона  не  хоче  викликати  міліцію,  бо  залякана  погрозами,  а  головне – «громадською  думкою»,  що  скажуть  люди,  якщо  вона  власного  чоловіка  відправить  до  вязниці.
Завдання:  які  права  порушуються  у  цій  ситуації?
Відповідь.  Насильство,  свідок  приниження  гідності  інших  людей.
4. На  прийом  до  психолога  прийшла  мати  з  дівчинкою  12  років.  Дівчинка  була  слухняною.  Але  останнім  часом  вона  нічим  не  цікавилася,  у  неї  не  було  друзів,  вона  все  гірше  вчилася  в  школі.  Мама  згадала,  як  ще  зовсім  недавно  в  неї  були  ідеї,  бажання,  друзі.  Але  мамі  здавалося,  що  все  це  віддаляє  дівчинку  від  неї,  справляє  негативний  вплив  і  вона  доклала  всіх  зусиль,  щоб  захистити  її  від  цього.
Завдання:  які  права  порушили  батьки?
Відповідь.  Батьки  порушили  право  дитини  на  особисте  життя,  психологічне  право  на  власну  думку  і  власну  помилку.
5.  Після  смерті  чоловіка  жінка  залишилася  з  двома  дітьми.  Важкі  економічні  умови  змусили  її  переїхати  в  село  до  іншого  чоловіка.  Цьому  чоловікові  все  життя  доводилося  важко  працювати,  і,  зійшовшись  з  новою  сімєю,  він  так  само  вимогливо  ставився  до  всіх  домашніх.  Хлопчика   і  дівчинку  він  примушував  тяжко  працювати  з  ранку  до  пізнього  вечора,  караючи  їх  за  кожну  провину.  До  школи  діти  приходили  вкрай  зморені, не  здатні  сприймати  навчальний  матеріал.  Вітчим  часто  взагалі  не  пускав  їх  до  школи.  Під  час  розмови  з  ним  він  ніяк  не  хотів  визнати,  що  він  знущається  з  дітей.  На  все  була  одна  відповідь – вони  повинні  працювати.
Завдання:  які  права  дітей  порушені?
Відповідь.  Порушені  права  дітей  на  повноцінну  освіту.
6.  На  консультацію  прийшла  жінка,  яка  ніяк  не  може  знайти  спільної  мови  зі  своєю  пятирічною  донькою.  Їхні  непорозуміння  починалися  із  самого  ранку. «Вона  зовсім  мене  не  слухається», - говорила  жінка.  «Я  їй  скажу:  одягай  червоні  колготки,  а  вона – тільки  сині.  І  мене  зовсім  не  слухає».  Коли  психолог  запитав,  чим  іще  відрізнялися  колготки,  крім  кольору,  жінка  не  змогла  відповісти.  Не  поважати  бажання  та  уподобання  дитини – це  характерно  для  багатьох  сімей.  У  неї  не  може  бути  своїх  занять,  вона  не  може  бути  зайнятою – хіба  це  не  порушення  прав  дитини?
Завдання:  які  права  дитини  тут  порушені?
Відповідь.  Порушується  право  дитини  на  свій  розсуд  вирішувати,  що  робити,  як  робити  і  як  відчувати.  Право  на  свою  власну  думку.
7.  До  психолога  звернулася  жінка.  Вона  звинувачувала  свого  сина-підлітка  в  негативному,  грубому  ставленні  до  неї.  Вона  розповіла,  що  поки  син  був  у  таборі  відпочинку,  вона  повністю  замінила  меблі  в  його  кімнаті  і,  облаштовуючи  його  оселю,  викинула  всі  непотрібні,  на  її  погляд,  речі:  записки,  листи.  Вона  не  розуміла,  чому  син  був  настільки  вражений,  адже  вона  зробила  все  до  ладу  в  його  кімнаті.  А  син  від  такого  вчинку  був  психологічно  глибоко  травмований.
Завдання:  які  права  хлопця  були  порушені?
Відповідь.  Порушено  право  поводитися  самоствердно,  навіть  тоді,  коли  така  поведінка  не  подобається  і  засуджується.  Право  на  свою  власну  думку  при  оформленні  своєї  кімнати.
8.  Батьки  дівчинки  розлучилися.  Дитині  не  дозволяють  бачитися  з  батьком,  постійно  розповідають,  який  він  поганий,  як  жорстоко  ставиться  до  них  і  що  він  негідний  любові  дитини.  Але  маленьке  дитяче  серце  ще  не  навчилося  любити  за  достоїнства,  воно  просто  любить,  бо  це  її  батько,  бо  він  їй  потрібен.  І  її  серце  розривається  від  болю  та  страждання  між  любовю  до  двох  таких  рідних  і  таких  жорстоких  до  неї  людей.
Завдання:  які  права  дівчинки  порушуються  у  цій  ситуації?

Відповідь.  Право  мати  власну  думку.

Немає коментарів:

Дописати коментар